"I love the smell of napalm in the morning" - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maart Rill - WaarBenJij.nu "I love the smell of napalm in the morning" - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maart Rill - WaarBenJij.nu

"I love the smell of napalm in the morning"

Door: Murt

Blijf op de hoogte en volg Maart

19 Juni 2009 | Vietnam, Hanoi

Dag lieve vrienden en vriendinnen!

Hoe is het daar met jullie allemaal? Hier in ieder geval top. Excuus voor het late bericht over Vietnam, ik ben nu namelijk al weer 2 weken in Maleisie, maar Vietnam moet ik aan jullie kwijt.

Vanaf Cambodja gingen Paul en ik naar Ho Chi Minh City (Saigon), de hoofdstad van Vietnam. Al gauw was ik verkocht. HCMC is een enorme stad (bijna 7 miljoen inwoners) met 10 miljoen geregistreerde scooters. Dit betekent dat het ongeveer 1 uur duurt om een gemiddelde straat over te steken. Op de normale manier dan (wachten tot er even geen verkeer komt). In HCMC doen ze het anders, voetgangers lopen gewoon zomaar de straat op, en de scooters, fietsen, auto's, bussen en nog meer scooters sturen gewoon prima om je heen. Stoplichten zijn dus een overbodige luxe en ik heb niemand ook maar een 'beetje' aangereden zien worden.

Vanuit HCMC zijn we 1 dag naar de Cu Chi Tunnels geweest, dat is een heel groot ondergronds tunnel netwerk (250 KM) waar de Viet Cong (de Vietnamese communisten) tijdens de Vietnam War onder de grond in tunnels afwachtten tot de Amerikanen kwamen. Dan schoten ze omhoog uit serieus hele kleine bedekte gangetjes en schoten ze op de Amerikanen. Hier begreep ik ook waarom die oorlog niet gewonnen is door Amerika. Verder hadden we een hele leuke Vietnamese gids die ook mee vocht in de oorlog, maar dan voor Amerika. Hele indrukwekkende en interessante verhalen gehoord.

De dag erna naar de Mekong Delta, waar de Mekong uiteindelijk uitmondt in de zee. Was wel mooi, alleen dacht ik toen we in het busje terug zaten dat mijn laatste uurtje geslagen had. Onze driver had denk ik aardig aan de pep gezeten want hij stuurde het busje over brommerpaden, stoepen (!), langs vrachtwagens, bijna DOOR andere auto's over de andere weghelft heen terug naar Ho Chi Minh.

Na HCMC zijn we naar Dalat gegaan, Dalat is een prachtig gebied tussen de bergen in midden van Zuid Vietnam. Hier zijn we 2 dagen met een soort Hell's Angels, de zogenoemde 'Easy Riders', door de bergen getrokken op motoren en hebben prachtige dingen gezien. Ook een paar lokale dorpjes bezocht enzo.

Daarna naar Nah Trang, een kustplaatsje met een mooi strand en een heldere, turqoise zee. Peules en ik vonden het een goed idee om op een Pub Crawl te gaan. Na de 5e bar hielden we het voor gezien en wilden we terug naar ons hotel. We hadden afgesproken om niet te lopen (alsof we dat nog konden) maar om de allereerste fietstaxi aan te houden om ons naar huis te laten brengen. Eenmaal op de fietstaxi kwam er een ongenode gast op mijn schoot zitten, in de vorm van een, hoe zeg ik het netjes, een hoer. Ik legde uit dat ik geen klant van haar wilde worden, en na een minuut ofzo verliet ze me gelukkig. Eenmaal aangekomen bij het hotel moesten we de fietstaxi's betalen. Jammer alleen dat deze eerdergenoemde dame mijn hele portemonnee in 1 seconde had leeggeroofd, weer netjes terug in mijn broek had gestopt, en er daarna vantussen was gegaan. Niets van gemerkt. Knappe jongen die haar dat nadoet.

Met een beetje minder geld als verwacht kwamen we 3 dagen later aan in Hoi An, een enorm oud klein plaatsje in het midden van Vietnam. Hoi An staat bekend om het feit dat er veel, heel veel, winkeltjes zijn die op maat gemaakte kleren maken. Shopaholics dat we zijn hebben we daar niet al te veel gebruik van gemaakt, maar wel een paartje op maat gemaakte schoentjes laten maken. Verder een beetje scooter gereden en op het strand gelegen.

Vanuit Hoi An naar Hanoi, met een tussenstop in Hue. Gelukkig hoefde we ons hier maar 6 uur te vermaken, al kwam van 'vermaken' weinig terecht. Zo interessant is Hue namelijk niet. Hanoi is een mooie stad, niet zoveel inwoners als HCMC, maar minstens zoveel scooters. Hoe die mensen hier scooters kunnen rijden, ongelooflijk. Daar kan de gemmiddelde Schalkwijkse scooterboy, met petje, en matje, nog een puntje aan zuigen.

We verlieten Hanoi per vliegtuig naar Kuala Lumpur, om mijn liefje daar van het vliegveld af te halen. Omdat ik jarig was geweest had ze een prachtig 5 sterren hotel geregeld voor een paar nachtjes. Wat een heerlijkheid, vooral na al die Zuid-Oost Aziatische holletjes waar we in sliepen de afgelopen 2 maanden...

Het ga jullie goed, dikke zoen!

Maarten

  • 19 Juni 2009 - 11:45

    Bert Van De Ven:

    ssup?

    wat aardig van dat liefje van jou zeg! ik kan supah goed scootah rijden dus dat ken ik dan wel es effe gaan uitproberah dan toch ouwe?

    best friends 4 evah he gap

  • 19 Juni 2009 - 13:16

    Luke:

    Hij wordt weer genaaid door een hoer, zonder te neuken... jij kan ook echt alles hé!

    Kusje

  • 19 Juni 2009 - 14:03

    Hansapan:

    Murt jongah!

    Wat schrijf je mooi. Je bent een bloem. Ik mis je hier. Ik heb zelf ook wat veranderingen doorstaan. Ik wil ze graag aan je kwijt. Ga je goed liefje? Ik hoop dat je weer snel in the Neds bent. Dan ben ik er. Voor jou. En dan dansen we op jouw muziek. Met kaarsen en kaasjes. En wasa knackebrod. Dag schone heer.

    Tot het snelst, hou je jezelf haaks?

    Liefde van Pansa, Masta!

  • 19 Juni 2009 - 20:11

    Fred:

    Hoi Maart,

    Mooie verhalen weer! Wel een beetje jammer dat ik eigenlijk ook een keertje daarheen moet nu om te controleren of het er echt zo mooi, indrukwekkend en bijzonder is! (natuurlijk niet voor de dames op schoot.)
    Veel plezier, kus voor Em,

    Fred

  • 19 Juni 2009 - 20:36

    Ing:

    Hoi Maarten,
    Ik blijf onder de indruk van je verhalen en belevenissen. Maar blijf wel opletten he, vooral voor snelle dames. Morgen vanwege slechte weersvoorspellingen geen buurt bbq maar een buurt borrel. We zullen er eentje op je nemen.

    Groet van ons allen, Ing.

  • 19 Juni 2009 - 21:21

    Vivi:

    WOW wow WOW!!!

    Maarten, your stories are really great... and I'm very happy that you guys see so much of this wonderful world + that u r safe! (sorry that u lost ur money, though! shit happens, I guess :-/)

    Keep enjoying..and writing about it! ;]
    cheers

  • 20 Juni 2009 - 08:56

    Moemsie:

    Hoi lieve wereldreiziger,
    Wat kun je toch mooi je belevenissen beschrijven.
    ik vind het prachtig, behalve als ze je zuurverdiende geld afpakken natuurlijk, dat is jammer.Geniet maar lekker verder samen met Em, en tot gauw horen, dikke kus voor jullie.

  • 21 Juni 2009 - 10:40

    Mikey:

    Murtness!!

    Still loving the stories man! Sounds purely awesome!

    Time has gone quick tho sheesh.

    Hey on ur flight back u must stop over in abu dhabi! give my regards to emma

    CheeerZ!

    gotta check up on paulus's blog now :)

  • 21 Juni 2009 - 14:12

    Oma:

    lieve Maarten,
    genoten weer van je reisverslag.Je bent nu weer in de bewoonde wereld.Nog 47 dgn en de reis zit erop.Herken ik je nog? groetjes en liefs voor jou en Emma.
    I love you.

  • 23 Juni 2009 - 22:04

    Lara:

    Maart, wat een heerlijk verhaal weer! Herken veel van mijn eigen avonturen daar! :) Blijf schrijven, want heb jouw verhalen nodig om niet gillend gek te worden van al die verdomde tentamens!!! Geniet lekker samen met Em daar! En hoop snel weer een lekker biertje met jullie te kunnen drinken!

    xxx

  • 29 Juni 2009 - 14:27

    Ankie:

    Was het nou een hoertje of een goochelaar?? Zwaar balen, maar het is wel een top anecdote!!
    Geniet lekker door en verwen ons nog minstens een keer met je geweldige reisverhalen!!
    Groetjes van Har en Ank.

  • 29 Juni 2009 - 17:50

    Lex En Rina:

    Hoi Maarten, prachtige verhalen die je zo in een gids door een reisburo kan laten uitgeven. We hopen dat het Emma goed gaat en dat jullie samen nog veel prachtige dingen zullen zien. Groetjes, Lex & Rina

  • 03 Juli 2009 - 23:45

    Juul:

    Altijd leuk om om 2 uur 's nachts spannende verhalen te lezen over mensen die wel veel aan het doen zijn haha
    uitkijken voor de gemene chicks daar he, daar kan em trouwens ook nog wel wat van leren!
    Ik hoop dat jullie het leuk hebben en wacht in spanning op het nieuwe verhaal.. Kusjes Juul OdK

    ps. neem ook maar zo'n scootmobiel voor mij mee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Maart

Ik ga 5 Maanden naar Zweden, om Business te studeren, dit, naar aanleiding van Tourism and Recreation Management opleiding in Haarlem.

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 33852

Voorgaande reizen:

03 April 2009 - 07 Augustus 2009

Zuid-Oost Azie

21 Augustus 2006 - 22 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: